Efterår 2024
Vrå Højskole

Inkl. studietur, materialer
kr 2.050 pr. uge, inkl. kost og logi.
  • 11. august. - 14. december. 2024
  • Pris i alt: 36.900 Kr.
  • Status: Ledige pladser
ledige pladser

Rytmisk musik, sang og sammenspil på Vrå Højskole

På Vrå Højskole er udgangspunkt i sammenspil af rytmisk musik, at du bliver undervist i mange af musikkens områder.

Højskolen lægger vægt på at udvikle dig som musiker. Du vil blive udfordret på dit instrument, din musikalske smag, dit teoretiske grundlag og din grundlæggende forståelse af musik.

Vi starter lige der, hvor du er, og tager udgangspunkt i det du kan – og det du gerne vil lære om musik. Alle er velkomne uanset, om du er helt nybegynder og aldrig har stået med et instrument i hånden før, eller om du en erfaren sanger og musiker, der måske allerede har prøvet at spille i band sammen med andre.

Du kommer til at få undervisning i

• Sammenspil
  • Musikteori
  • Improvisation
  • Rytmelære
  • Akkordlære
  • Hørelære
  • Musikhistorie
  • Studieteknik

Du vil opleve at få ro til fordybelsen, men du vil også opleve at blive kastet ud på dybt vand af og til, fx ved instrument-rotation, live koncerter og indspildning af musik.

Om dig:

• Du har lyst til at spille og synge
  • Du er klar til at indgå i band og sammenspil, og er klar til et forpligtende samarbejde
  • Du er indstillet på at modtage både personlig feedback såvel som klasseundervisning.

Skema for en almindelig uge

Musik 1

Musik på Vrå Højskole henvender sig til alle – og kræver ingen forudsætninger.

Du er velkommen uanset om:

• Du er fuldstændig nybegynder eller let-øvet og ønsker en grundig introduktion til det at spille musik.
  • Du er erfaren musiker og sanger og ønsker et kreativt miljø med talrige musikalske udfordringer og inspiration.
  • Du drømmer om at komme ind på  musikkonservatoriet i Aalborg, Aarhus eller København, eller en anden musisk uddannelse som eksempelvis HF MUST , populærmusik og lydproduktion på Aalborg eller en anden musikuddannelse og lige har brug for et lidt ekstra træning, inden du søger ind.

Udstyr

Vrå Højskole har følgende udstyr, som vi bruger i undervisningen:

Guitar/strengeinstrumenter: Telecaster, stratocaster, westernguitars, akkustisk guitar, basguitar, ukulele, lapsteel guitar
Bas: Elbas, pbas, jazzbas, akkustisk kontrabas
Forstærkere: Class A Music Man rørforstærker, en lang række mellemklasse transistor forstærkere heriblandt Jazzchorus fra Roland
Basforstærkere: Blandt andre en Fender Rumble 500 watt og mange andre
Blæsere: Alt saxofon, trompet
Keyboards og klaver: Steinway koncert flygel, shimmelmann flygel, kork sv 88 vintage stage piano, Yamaha c40 stage piano, Yamaha mox 6 syntheziser, Roland syntheziser
Slagtøj: Tre trommesæt, blandt andet sonor lite, sonor 2003, yamaha stage custom. Diverse percussions: Congas, bongo, jembe-trommer
Studieudstyr: Komplet lydstudie sat op med logic som daw(Digital audio workstation), studiemikrofoner
PA udstyr: To komplette highend dynarcord anlæg og flere mindre kombi-anlæg

Jimmy Guldbæk

Jimmy bor i Nørresundby sammen med kæresten Stine og 4 sammenbragte børn. Sammen har de dannet bandet Grace James, der spiller “no bullshit” blues og folk.

Når Jimmy ikke spiller med bandet, underviser han på Vrå Højskole. Han har mere end 2000 spillejob bag sig og har spillet og turneret med blandt andet Allan Olsen, Jette Torp, Finn Nørbygaard, Anders Blichfeldt, Eran DD og Ida Corr. Trods moderens dansktop-gen er Jimmys eget musikalske ophav funderet i Jimi Hendrix og Stevie Ray Vaughan.

Fællesskab?

Musik 2