Syning og Design

Efterår 2024
Vrå Højskole

Inkl. studietur, materialer
kr 2.050 pr. uge, inkl. kost og logi.
  • 11. august. - 14. december. 2024
  • Pris i alt: 36.900 Kr.
  • Status: Ledige pladser
ledige pladser

Lær at sy tøj og arbejde med mønstre

I syning og design, arbejder vi med udtryk i form af beklædning.  Vi diskuterer og arbejder, med hvem vi er og hvilke signaler vi sender med vores påklædning?

Du lærer:

• Grundig indføring i mønsterkonstruktion
  • Syteknikker
  • Farve, form og stil
  • Udsmykning – applikationer;
  • Accessories
  • Sammensætning og præsentation af tøj
  • Materiale-kendskab

Du får personlig vejledning i:

• Hvordan du arbejder med dine muligheder og dine personlige mål
  • Hvordan du sammensætter din egen stil og dit tøj

I undervisningen vil vi tale om mode, i det store modebillede, men også i subkulturer. Hvad skaber mode? Kan man tale om mode uden at tale politik?

Vi vil tale om de forskelle typer i modebilledet og lære deres kendetegn at kende:

• Klassiske typer
  • Feminine typer
  • Sportslige typer
  • Dramatiske typer

Forstå tekstildesign-processen

Det er vigtigt, så vi er klar over hvem vi designer til. Det glæder uanset, om det er en bil, briller eller tøj vi designer. Må tøjet krølle? Skal det fremstille af naturlige fibre?

Det er alle spørgsmål, som en tøjdesigner skal have med i sine overvejelser. Vi vil tale om de forskelle kropstyper, hvad klæder hvem? Hvor skal snittet lægges for at forskønne? Skal skæringen være på tværs eller langs? Vi vil arbejde i forskellige materialer, så du får erfaring med det. Både stræk stoffer og vævet stoffer. Hvad er fordele og ulemper, ved de forskellig vævninger? Der vil være mulighed for at udvikle dig på dit eget plan, uanset om du er nybegynder eller meget øvet. Der vil være design øvelser, hvor du skal tage udgangs punkt i dig selv, andre øvelser kan let være til en fremmed. Vi vil selvfølgelig sy en del, både på symaskine og i hånden.

Du behøver ikke kunne sy i forvejen

I syning og design er der fri tilgang til at arbejde med stilarter og materialer. Vi elsker skæve vinkler og stærke personligheder. Der er naturligvis altid plads til det mere traditionelle, og man er velkommen til at deltage uanset navn, alder og køn. Du behøver ikke at kunne sy for at starte i syning og design, holdet har plads til både nybegyndere og øvede, da der er differentieret undervisning. Hvis du i forvejen har kendskab til faget, og har syet en del, vil vi tage udgangspunkt i dit niveau – og sammen skræddersyr vi undervisningen til dig.

Vi har undervisning i et behageligt og rummeligt lokale der er beregnet til tekstildesign, vi har store borde til at tegne mønstre på, klippeborde, symaskiner, strygejern og alle de ting du skal bruge for at komme i gang med at sy tøj.

Lene Schøning Bruun

Lene Schøning er uddannet tekstil konstruktør, skrædder og har en PD i materiel kultur. Hun har undervist på Vrå Højskole siden 2007, og har inden da undervist på Alexandraskolen i Frederikshavn, der var kendt for sine dygtige skræddere.
Hun har bla. syet tøj til Ghita Nørby, Diana Benneweis, Prinsesse Alexandra og flere kendte politikere.

Hun underviser Syning og design, Persillerod og Håndarbejde og kreativitet. I forlængelse af undervisningen har Lene startet Youtube kanalen Tekstilbanken, hvor hun gennemgår forskellige tekstile teknikker.

Fællesskab?

Syning og Design 1